top of page
rozwijalnia

Motoryka mała? Metody pracy z dziećmi w domu i przedszkolu.

Zaktualizowano: 6 mar 2023

Już od pierwszego chwytania zabawki dziecko ćwiczy motorykę małą, czyli przygotowuje się do dalszego etapu, jakim jest nauka pisania.


Każda czynność w życiu codziennym, jak ubranie skarpetek, czy umycie rąk, to okazja do ćwiczeń. Starajmy się codziennie znaleźć chwilę, aby dziecko (niezależnie od wieku) na miarę własnych możliwości, mogło się ubrać samodzielnie, we własnym tempie. Dla nas to tylko parę chwil, a dla dziecka szansa na ćwiczenie paluszków oraz dłoni.


Poznaj metody pracy oparte na pedagogice Marii Montessori. Właściwie przygotowane pomoce dydaktyczne wspomagają motorykę małą i można je stworzyć samemu w domu. Zobacz ile umiejętności ćwiczy dziecko podczas takich prostych zabaw.


Oto kilka przykładów, które są wykorzystywane w przedszkolu i z łatwością przygotujesz je samodzielnie w domu:



1. Zakraplacz:

– koordynacja oko-ręka,

– ćwiczenie chwytu pęsetowego ( przygotowanie do nauki pisania),

– doskonalenie ruchów precyzyjnych,

– koncentracja uwagi,

– stymulacja zmysłu wzroku – kolorowa woda,

– przekraczanie linii środka (wspomaga pracę obu półkul mózgowych ).







2. Cięcie:

– koncentracja uwagi,

– koordynacja oko- ręka,

– ruch nadgarstka ( przygotowanie do nauki pisania).










3. Nawlekanie korali:

– ćwiczenie koncentracji uwagi,

– koordynacja oko- ręka,

– przekraczanie linii środka (wspomaga pracę obu półkul mózgowych),

– doskonalenie ruchów precyzyjnych.






4. Nakładanie łyżką:

– ćwiczenie ruchu nadgarstka (przygotowanie do nauki pisania),

– przekładanie z lewej strony do prawej ( przygotowanie do nauki pisania i czytania- od lewej strony do prawej),

– koncentracja uwagi,

– koordynacja oko- ręka,

– ćwiczenie ruchów precyzyjnych,

– stymulacja zmysłu słuchu podczas upadania fasoli do miski.


5. Szczypce z pomponami:

6. Klejenie:

7. Pisanie/rysowanie w ziarnach:



To coś więcej niż TYLKO zabawa :)


Pamiętajmy: ćwiczenia odpowiednio dopasowane do wieku rozwojowego i umiejętność ich

wykonania buduje w dziecku poczucie samodzielności i sprawstwa, a co za tym idzie?

Przeświadczenie o własnej skuteczności, które wyraża się w pewności siebie.


Autor: Anna Maćkowiak

136 wyświetleń0 komentarzy

Ostatnie posty

Zobacz wszystkie

Comments


bottom of page