top of page
rozwijalnia

Dziecko w świecie muzyki

01.10. - Międzynarodowy Dzień Muzyki

Czym jest muzyka dla małego dziecka? Wesołymi pląsami do piosenki „Baby Shark”? Spontanicznym skakaniem do utworów Śpiewających Brzdąców? Czy też świetną okazją do rozwoju mózgu? Po co w ogóle w przedszkolu zajęcia rytmiki, skoro w ciągu dnia dzieci i tak cały czas śpiewają, tańczą i słuchają muzyki?


Czas od narodzin do 5-6 roku życia jest bardzo ważnym okresem rozwoju małego dziecka. W tym czasie dziecko rozwija się najszybciej, każdego dnia nabywa nowe umiejętności, a jego mózg rośnie w niezwykle szybkim tempie.


Może to się wydawać dziwne, ale z muzyką mamy styczność już w brzuchu mamy. Otaczają nas wtedy dźwięki szumiące, które zaraz po narodzinach koją nasze nerwy i uspokajają. Słyszymy również bicie serca i najważniejszy w tym czasie - głos mamy. Kiedy dziecko przyjdzie na świat wydaje pierwszy, najważniejszy dźwięk – krzyk, którym zaznacza swoją obecność. Jak kształtuje się mowa u dzieci? Również dzięki niepozornym dźwiękom, dzieci wokalizują, gaworzą, sylabizują, np. aa, guu, ba, da, itp. Dziecko wydaje dźwięki, zaczyna je słyszeć, przetwarzać, gdy rodzic wtóruje dziecku i powtarza za nim, powstają pierwsze dialogi i nici porozumienia. Od ciszy, bulgotania, szumu, po dźwięki otoczenia, najbliższych, a także nas samych – to właśnie tu zbliżamy się do istoty muzyki.


Czy wśród tak wielu dziedzin nauki, muzyka jest naprawdę potrzebna? Tak, i to bardzo…. Aktywności muzyczne sprzyjają wielu obszarom poznania w jednym czasie, pomagają wyrażać emocje za pomocą ruchów, gestów, melodii, sprzyjają w nauce zapamiętywania, pomagają szybciej się skoncentrować i być uważnym. Dodatkowo pomagają w nawiązywaniu więzi i w kontaktach społecznych.

W Przedszkolu Niepublicznym„Chatka Misia Uszatka” we Wrześni postanowiliśmy rozszerzyć zajęcia muzyczne, tworząc autorski program zajęć muzyczno - rytmicznych z elementami mindfulness. "MindMusic" jest odpowiedzią na zapotrzebowanie i pogłębienie treści muzycznych w edukacji przedszkolnej. Jego głównym celem jest stymulowanie rozwoju poznawczego, emocjonalnego i ruchowego dzieci poprzez różne formy aktywności muzycznej oraz treningów Uważności.

Każdą aktywność muzyczną dostosowujemy do etapu i potrzeb dziecka w danym czasie. Mówimy tu nie tylko o grze na instrumentach, śpiewaniu czy tańcu. Aktywnościami muzycznymi są również zabawy dźwiękami, szukanie ich, powtarzanie ich i porównywanie. To również wsłuchiwanie się w otaczające nas dźwięki i poszukiwanie ciszy. Rozwijamy przy tym, m.in. słuch, mowę, pamięć, uwagę, kreatywność i percepcję. Z powodzeniem łączymy też muzykę z innymi dziedzinami sztuki – z plastyką, z teatrem.


Zajęcia muzyczno - rytmiczne z elementami mindfulness mają za zadanie:

  • rozbudzić w dzieciach ciekawość sztuką, muzyką, teatrem i szeroko pojętą kulturą,

  • nauczyć słuchać, przeżywać, odtwarzać oraz tworzyć muzykę,

  • zapoznać dzieci z historią polskiej muzyki poważnej oraz rozrywkowej,

  • pozwolić dziecku zrozumieć świat wartości społeczno - moralnych,

  • nauczyć relaksowania się, odpoczynku, wyciszenia,

  • wspomagać rozwój emocjonalny dziecka, które dzięki muzyce może wyrazić swoje pragnienia, uczucia i wyobrażenia,

  • wprowadzić elementy treningu uważności podczas codziennych czynności w przedszkolu,

  • zapoznać dzieci z różnymi rodzajami muzyki, z instrumentami konwencjonalnymi oraz niekonwencjonalnymi,

  • zaktywizować dzieci poprzez muzykę przy wykorzystaniu twórczych, innowacyjnych metod nauczania muzyki oraz technik muzykoterapeutycznych.

No dobrze, a co robić po przyjściu z pracy, z przedszkola? Jak rozwijać mózg naszego dziecka dzięki muzyce czy też sztuce, jeśli nie mamy o nich pojęcia? Jest na to kilka sposobów:

Sposób 1.

Możemy rozwijać pamięć, uwagę i koncentrację poprzez podarowanie sobie ciszy i spokoju. Po przyjściu do domu nie włączajcie radia, telewizji, dajcie sobie kilka minut na odsapnięcie, relaks. Zagrajcie w grę wymagającą koncentracji i uwagi – memory, gra w karty, kalambury. Jeśli chcecie pomóc sobie w nauce i szybszym przetwarzaniu informacji, warto posłuchać muzyki klasycznej, filmowej lub instrumentalnej, uspokajające są również dźwięki natury związane z wodą. Pamiętajmy jednak, że dla niektórych najlepsza będzie po prostu cisza.

Sposób 2.

Sposób 3.

Sposób 4.

Sposób 5.

Sposób 6.

Autor: Dagmara Kwiatkowska

114 wyświetleń0 komentarzy

Ostatnie posty

Zobacz wszystkie

Comments


bottom of page