top of page

STEAMowa gra terenowa „Śladami Dzieci Wrzesińskich”.

  • Zdjęcie autora: Weronika Hedrych-Ignaszak
    Weronika Hedrych-Ignaszak
  • 24 sie
  • 3 minut(y) czytania

Zaktualizowano: 25 sie

Współczesna pedagogika odchodzi od tradycyjnego, pasywnego modelu nauczania na rzecz metod aktywnych, które angażują dziecko w proces uczenia się.

Jedną z najbardziej efektywnych i stymulujących form edukacji jest gra terenowa.

Z punktu widzenia psychologii rozwojowej, gra terenowa stanowi kompleksowe narzędzie dydaktyczne, które wspiera rozwój dziecka na wielu płaszczyznach – poznawczej, emocjonalnej, społecznej oraz psychomotorycznej.

W ujęciu naukowym, gra terenowa sprzyja uczeniu się przez doświadczenie, które zgodnie z teorią Jeana Piageta, jest kluczowe na etapie operacji konkretnych. Dzieci, aktywnie eksplorując otoczenie, nie tylko przyswajają wiedzę, ale również budują trwałe schematy poznawcze.

Proces rozwiązywania zadań i poszukiwania wskazówek rozwija myślenie przyczynowo-skutkowe, umiejętność dedukcji oraz planowania. Ponadto, konieczność orientacji w terenie z mapą wspiera rozwój percepcji przestrzennej i zdolności do abstrakcyjnego myślenia.


W aspekcie społecznym, gra terenowa uczy współpracy i komunikacji. Działając w grupie, dzieci uczą się negocjacji, podziału ról i wzajemnego wsparcia, co stanowi fundament pod rozwój kompetencji społecznych i emocjonalnych. Każdy sukces w grze buduje w dziecku poczucie sprawczości i własnej wartości, co jest nieocenione dla kształtowania się zdrowej osobowości.


ree
"Śladami Dzieci Wrzesińskich": połączenie historii, edukacji i ekologii.

Doskonałym przykładem gry terenowej, która łączy wartości edukacyjne z aktywną formą spędzania czasu, jest organizowana przez Przedszkole Niepubliczne "Chatka Misia Uszatka" we Wrześni oraz Samorządową Szkołę Podstawową nr 6 im. Jana Pawła II we Września gra pod tytułem "Śladami Dzieci Wrzesińskich".

Wydarzenie odbędzie się 19 września 2025 roku, i jest skierowane do „zerówek” przedszkolnych oraz klas 0-3 z terenu Gminy Września.

Gra objęta jest honorowym patronatem Burmistrza Miasta i Gminy Września, co podkreśla jej rangę i znaczenie dla lokalnej społeczności.

Partnerami wydarzenia są również Muzeum Regionalne we Wrześni, Urząd Miasta i Gminy Września, Biblioteka Publiczna, Fundacja im. Dzieci Wrzesińskich, Harcerze oraz Seniorzy z Klubu "Wrzosowisko", co świadczy o międzypokoleniowym i interdyscyplinarnym charakterze przedsięwzięcia.

Partnerstwo w organizacji gry terenowej "Śladami Dzieci Wrzesińskich" wykracza poza zwykłą współpracę, tworząc unikalną wartość edukacyjną i społeczną. Współpraca z Muzeum Regionalnym we Wrześni i Biblioteką Publiczną sprawia, że gra ma solidne, merytoryczne podstawy. Uczestnicy mają szansę poznać historię, zabytki i kulturę miasta nie tylko w teorii, ale poprzez autentyczne, interaktywne doświadczenie.

Wsparcie od Urzędu Miasta i Gminy Września oraz Fundacji im. Dzieci Wrzesińskich podkreśla rangę i lokalne znaczenie tego przedsięwzięcia. Pokazuje, że historia Strajku Dzieci Wrzesińskich jest ważna dla całej społeczności, od władz po organizacje społeczne.

Zaangażowanie Harcerzy i seniorów z Klubu "Wrzosowisko" to najcenniejszy aspekt tej inicjatywy. Ustanawia most międzypokoleniowy – dzieci mają okazję uczyć się od seniorów, czerpiąc z ich doświadczeń i wiedzy, która często nie jest dostępna w książkach. Z kolei harcerze, przekazując im umiejętności takie jak praca z mapą i orientacja w terenie, uczą praktycznych, życiowych umiejętności. Sponsorami gry są lokalne firmy działające na terenie gminy Września.

Dzięki temu gra staje się nie tylko lekcją historii, ale również lekcją empatii, szacunku i współpracy. To właśnie ten interdyscyplinarny i międzypokoleniowy charakter sprawia, że wiedza historyczna jest przekazywana w sposób trwały i inspirujący, a w dodatku buduje silne więzi w lokalnej społeczności.

Uczestnicy biorący udział w grze otrzymają specjalną mapę, która poprowadzi ich ulicami Wrześni do kluczowych punktów. Na każdym przystanku czekać na nich będą różnorodne STEAMowe zadania. Dzięki nim uczestnicy nie tylko pogłębią swoją wiedzę o Strajku Dzieci Wrzesińskich, ale także poznają najważniejsze zabytki miasta i zdobędą podstawy wiedzy ekologicznej. Taka forma nauki sprawia, że dzieci przyswajają informacje w atrakcyjny sposób, a wiedza o historii i otaczającym je świecie staje się bardziej konkretna i łatwiejsza do zapamiętania.


Finał gry zaplanowano w Centrum Edukacji Ekologicznej przy Samorządowej Szkole Podstawowej nr 6 im. Jana Pawła II.

Tam odbędzie się oficjalne podsumowanie, podczas którego na uczestników będą czekać liczne atrakcje – ciekawe stoiska naukowe, zdrowe przekąski oraz drobne upominki.

Kulminacyjnym momentem i symbolicznym podsumowaniem gry będzie wykonanie zdjęcia z drona, które upamiętni to wyjątkowe wydarzenie. To nie będzie zwykła fotografia, lecz „Żywy pomnik Dzieci Wrzesińskich”, stworzony przez samych uczestników. Taki pomnik, uformowany przez dzieci, symbolizuje nie tylko pamięć o historii, ale także przekazywanie jej żywym pokoleniom, co nadaje wydarzeniu głęboki i wzruszający wymiar edukacyjny i społeczny.


Na zakończenie tej edukacyjnej podróży, jej mali uczestnicy zyskają unikalną możliwość wyrażenia swojego głosu. Podczas uroczystego finału, dzieci przekażą na ręce Burmistrza Miasta i Gminy Września, własnoręcznie przygotowane postulaty i sugestie, dotyczące zmian w ich mieście. Ta symboliczna chwila ma na celu podkreślenie, że każdy głos, nawet ten najmłodszy, ma znaczenie. Dzieci, niczym Dzieci Wrzesińskie sprzed 125 lat, odważą się zabrać głos w ważnej sprawie. To działanie w duchu edukacji obywatelskiej, które uczy szacunku do demokratycznych procesów i pokazuje, że można aktywnie wpływać na otaczającą nas rzeczywistość.


ree

Gra terenowa „Śladami Dzieci Wrzesińskich” to idealny przykład, jak model edukacyjny STEAM przekształca tradycyjne nauczanie w fascynującą przygodę. Zamiast suchej lekcji historii, dzieci stają się badaczami, inżynierami i artystami. Poprzez rozwiązywanie zagadek i zadań, które łączą elementy nauki, technologii i sztuki, uczestnicy nie tylko poznają historię, ale także rozwijają kluczowe umiejętności: krytyczne myślenie, współpracę i kreatywność.


Poniżej link do wydarzenia:


autor: Weronika Hedrych-Ignaszak

obrazy wygenerowane przy pomocy AI.

 
 
 

Komentarze


bottom of page